Webteksten

Webteksten zijn een belangrijke factor voor het succes van een website. Goede content kan onder andere leiden tot meer conversies, bezoekers en naamsbekendheid. Het schrijven van goede content kan echter ook een uitdaging zijn. Als ondernemer of online marketeer heb je vaak niet genoeg tijd om je eigen webteksten te schrijven. Daarnaast vergt het schrijven van goede webteksten veel creativiteit en kennis van de Nederlandse taal. Bij Tekstenkoning zijn we gespecialiseerd in het schrijven van website teksten

Wil je zo snel mogelijk goede webteksten laten schrijven door een professionele copywriter? Maak dan een account aan bij Tekstenkoning om website teksten te bestellen. Ben jij benieuwd waarom content zo belangrijk is, hoe je goede content schrijft en waarom je het schrijven van webteksten het best aan ons kunt overlaten? Lees dan verder!

Het belang van goede webteksten

Webteksten schrijf je om lezers te informeren, maar vaak ook om de bezoeker te overtuigen van jouw producten of diensten. Als jouw website ontzettend veel informatie over een onderwerp bevat, zullen potentiële klanten eerder met je in zee gaan. Ben je bijvoorbeeld actief als personal trainer en heb je een eigen website? Dan is het van belang dat je in je webteksten laat zien dat je over veel vakkennis beschikt. Als op jouw website veel informatie over een onderwerp te vinden is, zijn bezoekers bovendien eerder geneigd om nog eens terug te keren. Bovendien win je met informatieve webteksten ook het vertrouwen van je bezoekers.

Door middel van goede webteksten laat je dus zien dat je over de juiste kennis beschikt. Bovendien sporen ze bezoekers ook aan om gebruik te maken van jouw diensten of producten. Door middel van content kun je de bezoeker overtuigen dat hij baat zal hebben bij de producten uit je assortiment of bij je dienstverlening.

Website teksten wijzen bezoekers ook de weg op je website. Door middel van Call to Action’s weet een bezoeker precies wat hem te doen staat. Je website wordt op deze manier eenvoudig te navigeren.

Hoe schrijf je webteksten die converteren?

Webteksten kunnen ervoor zorgen dat het conversieratio op je website toeneemt. De kans dat een bezoeker ook daadwerkelijk contact opneemt of een aankoop doet wordt dus groter wanneer je website gevuld is met goed geschreven content. Vul je jouw website met zinloze content, dan zal dit echter nooit het gewenste resultaat opleveren. Converterende webteksten moeten aan een aantal eisen voldoen. Hieronder lees je waar je op moet letten als je converterende website teksten wilt (laten) schrijven.

1. Webteksten moeten professioneel zijn

Om te beginnen is het zeer belangrijk dat je teksten professionaliteit uitstralen. Dit betekent niet altijd dat je website moeilijk taalgebruik moet bevatten of dat bezoekers met “u” aangesproken moeten worden. Als je professionaliteit wilt uitstralen, zijn taalfouten echter uit den boze. Als je de Nederlandse taal niet goed genoeg beheerst, is het belangrijk dat je het schrijven van de webteksten uitbesteedt of achteraf laat redigeren. Als jouw webteksten vol staan met taalfouten, loop je namelijk het risico dat potentiële klanten geen vertrouwen in je bedrijf hebben. De zinnen in je webteksten moeten dus ook grammaticaal correct zijn.

2. Op je website moet voldoende informatie te vinden zijn

Niet iedere pagina op je website hoeft boordevol informatie te staan, dit zou lezers ook kunnen afschrikken. Wél moet er op je website voldoende nuttige informatie te vinden zijn over de producten en/of diensten die je aanbiedt. Het is dus aan te raden om meerdere informatieve pagina’s te laten schrijven. Er zijn veel bedrijven die hier kansen laten liggen. Hoe meer informatie, hoe betrouwbaarder je bedrijf overkomt. Als de bezoeker niet bekend is met het onderwerp van je website, moet je website voldoende informatief zijn om te voorkomen dat een bezoeker afhaakt. Als er veel concurrentie is, kun je met goede content laten zien dat jouw bedrijf over meer kennis van het onderwerp beschikt dan je concurrenten.

3. De teksten moeten lekker weglezen

Goede webteksten moeten lekker weglezen. Het schrijven van een goedlopende tekst kan een uitdaging zijn. Om te beginnen zul je de aandacht van de lezer moeten trekken. Vervolgens moet je die aandacht ook weten vast te houden. Het best is dus als een tekst erin slaagt om de aandacht van een lezer van het begin tot het eind vast te houden. Als je een webtekst wilt schrijven die lekker wegleest, moet de tekst aan de volgende punten voldoen:

  • De zinnen moeten goed opgesteld zijn en mogen niet te lang zijn
  • Schrijf geen grote lappen tekst, maar deel de tekst op in korte alinea’s
  • Maak gebruik van duidelijke titels en kopjes
  • Maak eventueel gebruik van opsommingen en dikgedrukte woorden
  • Voorkom zinloze opvulling en zorg ervoor dat de content relevant blijft

4. De content moet aansluiten op de doelgroep

Eerder gaven we aan dat je bij het schrijven van professionele teksten niet altijd gebruik hoeft te maken van moeilijke woorden of de lezer met “u” aan hoeft te spreken. Het belangrijkste is dat de teksten aansluiten op de doelgroep. Hoe je de lezer het best kunt aanspreken is afhankelijk van de doelgroep en van hoe je het bedrijf wilt profileren. Als B2B-bedrijf is het soms helemaal niet zo verkeerd om vakjargon te gebruiken. Als je doelgroep mogelijk niet bekend is met bepaalde termen, is het belangrijk om deze termen eerst goed te introduceren of te vermijden.

5. Webteksten moeten de lezer overtuigen

Als je converterende webteksten wilt schrijven, is het bovendien van belang dat de teksten je lezers ook overtuigen. Niet altijd is het wenselijk dat een tekst erg commercieel geschreven is. Het is echter wel aan te raden om altijd één of meerdere goede Call to Action’s in de webteksten te verwerken. Op die manier spoor je de lezer aan om een bestelling te plaatsen of contact op te nemen.

Website teksten die scoren in de zoekmachines

Webteksten helpen je niet alleen om bezoekers van je website te informeren en te overtuigen, maar ze dragen ook bij aan een verbeterde vindbaarheid in de zoekmachines. Goed geschreven website teksten kunnen er dus toe leiden dat je meer bezoekers op je website krijgt. Het optimaliseren van een website om de vindbaarheid in zoekmachines als Google te verhogen noemen we Search Engine Optimization of SEO. Het schrijven van geoptimaliseerde content is een belangrijk onderdeel van SEO.

Zoekmachines hebben een algoritme om je ranking te bepalen. De content wordt op basis van verschillende factoren geanalyseerd. Houd er rekening mee dat zoekmachines onder andere als doel hebben om bezoekers de juiste informatie te tonen. Als een webtekst aan alle punten voldoet die we hierboven hebben opgenoemd, dan is de kans dus al vrij groot dat de tekst ook goed scoort in de zoekmachines. Zo is het ook voor je ranking in de zoekmachines belangrijk dat zinnen en alinea’s niet overdreven lang zijn en dat je gebruik maakt van kopjes en titels. Hieronder noemen we nog een aantal punten waar webteksten aan moeten voldoen om een goede basis te vormen voor jouw SEO.

1. Het gebruik van keywords

Het is belangrijk dat een pagina onder de juiste zoektermen gevonden wordt. Het algoritme van een zoekmachine baseert het onderwerp van een tekst op basis van de woorden die gebruikt worden. Door interessante keywords in de juiste hoeveelheid in een webtekst te laten voorkomen, zorg je ervoor dat de pagina beter gevonden wordt. Door middel van tools als Google Search Console kun je nagaan welke keywords interessant zijn voor jouw bedrijf. Een copywriter die ervaring heeft met SEO zal vooraf ook een uitgebreide analyse kunnen uitvoeren. 

Houd er rekening mee dat overmatig of verkeerd gebruik van keywords de leesbaarheid van een webtekst kan verminderen. Een professionele copywriter zal de keywords altijd zo in de teksten verwerken dat alle zinnen grammaticaal correct blijven en lekker weg blijven lezen. Ook voor het algoritme van een zoekmachine is het van belang dat een keyword niet te vaak voorkomt. Bij Tekstenkoning houden we doorgaans een keyword density van 1 tot 2,5% aan als we teksten schrijven waarvan het hoofddoel is om beter in de zoekmachines te scoren.

2. Interne en externe links

Als je webteksten wilt optimaliseren voor de zoekmachines is het vaak aan te raden om een aantal interne en externe links toe te voegen. Interne links worden vaak in een Call to Action verwerkt. Voor externe links is het belangrijk dat je naar een pagina linkt die relevant is aan het onderwerp. Echter, dien je te voorkomen dat je naar een concurrent linkt. Verwijs daarom niet zomaar naar een bedrijf dat dezelfde producten of diensten aanbiedt of naar een pagina die op hetzelfde keyword scoort. Link in plaats daarvan bijvoorbeeld naar wetenschappelijke studies of meer algemene informatie. Zorg ervoor dat je bezoeker ook iets heeft aan de links die je plaatst.

3. Meta title en description

Tot slot is het voor de zoekmachines belangrijk dat een pagina een meta title en description heeft. Dit zijn de kleine stukjes tekst die je in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google ziet. Door middel van goede meta’s zijn potentiële klanten eerder geneigd om specifiek op jouw website te klikken als ze deze in de zoekresultaten zien. De meta title en description mogen niet te lang of te kort zijn. Ze moeten de lezer een goed beeld geven van wat er op de pagina te vinden is. 

Bij Tekstenkoning voorzien we teksten niet standaard van meta’s. Je kunt ons wel verzoeken om ook deze voor je te schrijven. De copywriter die jouw webteksten heeft geschreven weet namelijk ook wat voor titel en beschrijving goed op de pagina zullen aansluiten.

Waarom webteksten uitbesteden aan Tekstenkoning?

Bij Tekstenkoning weten we precies hoe we informatieve, interessante en overtuigende webteksten moeten realiseren! Onze tekstschrijvers hebben veel ervaring en zijn bereid en in staat om over ieder onderwerp te schrijven. Omdat we inmiddels al talloze teksten hebben geschreven, zijn onze tekstschrijvers ook al met veel onderwerpen bekend. Bovendien heeft ons team ook ervaring met SEO, waardoor we content kunnen creëren die ervoor zorgt dat je beter in de zoekmachines rankt.

Bij Tekstenkoning schrijven we webteksten tegen zeer scherpe tarieven. Je kunt al teksten door ons laten schrijven voor een woordtarief vanaf 2,5 cent! Voor dat tarief kun je zeker zijn van geheel foutloze teksten. Bovendien zijn we in staat om maandelijks grote hoeveelheden content te schrijven en streven we graag naar een langdurige samenwerking. Bij ons kun je zeker zijn van webteksten van hoge en consistente kwaliteit die tijdig worden opgeleverd.

Onze werkwijze

Webteksten bestellen bij Tekstenkoning is zeer eenvoudig! Wil jij gebruik maak van ons platform? Maak dan een account aan om te kunnen bestellen en onze exacte tarieven in te kunnen zien. Kies de categorie teksten die het best aansluit op het soort teksten die jij wilt laten schrijven. Geef vervolgens aan hoeveel woorden je wilt laten schrijven. Je kunt een bijlage met uitgebreide instructies toevoegen, zodat onze schrijvers goed op de hoogte zijn van je wensen. Zodra je bestelling geplaatst is krijg je van ons een bevestiging en gaan we voor je na welk van onze tekstschrijvers het meest geschikt is voor de opdracht. Je kunt in je dashboard ook te allen tijde de status van je bestelling inzien en de factuur downloaden.

Ben jij benieuwd hoe wij ons onderscheiden van freelance copywriters en andere tekstbureaus? Dit zijn de voordelen van Tekstenkoning:

Eenvoudig webteksten bestellen

✔ Overzichtelijk en eenvoudig te navigeren platform

Een vast contact persoon en een persoonlijke werkwijze

Teksten kunnen vrijwel altijd binnen 5 werkdagen gerealiseerd worden

In staat om grote hoeveelheden content te leveren

Altijd foutloze teksten

Ervaring met SEO

Scherpe woordtarieven: vanaf 2,5 cent

Ervaren copywriters

Voor ieder soort teksten

Meer weten over webteksten door Tekstenkoning?

Ben je benieuwd naar hoe goede content jouw website kan verbeteren? Wil je meer weten over onze mogelijkheden? Of krijg je graag een rondleiding door ons platform? Neem dan gerust contact met ons op! Bij Tekstenkoning hechten we ontzettend veel waarde aan een goede en persoonlijke klantenservice. We vertellen we je graag meer over ons platform, over onze mogelijkheden of over het belang van webteksten. Vraag ons ook gerust naar voorbeelden als je benieuwd bent naar wat voor kwaliteit teksten we leveren.